ZDRAVLJE PROBAVNOG SUSTAVA

fitshop zdravlje probavnog sustava

Doslovno svaka molekula u tijelu potječe od onoga što stavljamo u usta.
Pri tome nije važno samo ono što jedemo nego koliko od unesenog uistinu probavimo i iskoristimo.
Naš probavni sustav naborana je sluzava cijev duga devet metara, gotovo četiri puta je tanja od lista papira,a prekrivena je resicama koje se zovu mikrovili.
Kad bi ju izravnali dobili bi površinu teniskog igrališta.
To je zapravo granica između stanica koje tvore naše tijelo i hrane koju jedemo.
Sve što pojedemo moraju razgraditi posebni enzimi i druge probavne tvari koje se nalaze u sokovima u našem probavnom sustavu.

 

ULOGA PROBAVNOG SUSTAVA

Doslovno svaka molekula u tijelu potječe od onoga što stavljamo u usta.

Najvažnije uloge probavnog sustava jesu:
– pretvaranje hrane u gorivo za tjelesne stanice
– razgradnja proteina iz hrane u aminokiseline za gradnju novih tjelesnih stanica
– sprječavanje ulaska štetnih bakterija i neprobavljene hrane složenim sustavom obrane

Stanice koje tvore prvi sloj našeg probavnog sustava obnavljaju se otprilike svaka četiri dana. Zahvaljujući tome uzimanjem pravih namirnica i hranjivih tvari koje pomažu oporavku sluznice relativno brzo možemo se oporaviti od probavnih smetnji.

 

O ČEMU OVISI ZDRAVLJE PROBAVNOG SUSTAVA ?
Zdravlje našeg probavnog sustava i dobre apsorpcije hrane ovisi o nekoliko elemenata:
– u uzimanju namirnica koje nam odgovaraju
– u rješavanju problema moguće preosjetljivosti na neke namirnice
– u pravilnom razlaganju hrane probavnim enzimima i zdravoj crijevnoj flori
– u dobrom iskorištavanju hranjivih tvari

 

fitshop probavni sustav glutamin

 

Najčešće su probavne tegobe neredovita stolica, proljev, nadutost, vjetrovi, bol u želucu ili umor poslije obroka. Ovi problemi mogu ukazivati na nedostatak korisnih bakterija ili propusnost probavnog sustava za neprobavljene bjelančevine.
Neprobavljene bjelančevine mogu prijeći u krvotok i pokrenuti obrambeni sustav i alergijske reakcije.
Izbacivanjem iz prehrane namirnica na koje smo preosjetljivi, popravljanjem probave probavnim enzimima i obnavljanjem crijeva probioticima relativno brzo možemo popraviti naš probavni sustav.
Četiri su jednostavna koraka koja možemo poduzeti da dovedemo svoju probavu u red:
1. Konzumiranje dobrih namirnica za probavu, valjano žvakanje i uzimanje probavnih enzima
2. Izbacivanje hrane na koju postoji alergija ili preosjetljivost
3. Oporavak probavnog sustava putem čudesne aminokiseline – glutamin
4. Obnova crijeva korisnim bakterijama – probioticima
KOJE SU DOBRE NAMIRNICE ZA PROBAVU?
Studije su pokazale da ljudi koji konzumiraju više šećera, soli, mesa, pšenice i rafinirane hrane imaju daleko više problema s probavom od ljudi koji konzumiraju više svježeg voća, orašastih plodova, ribe, povrća i dovoljnu količinu vode.
Potonje namirnice sadrže enzime koji pomažu probavu, no uglavnom samo ako su sirove ili tek lagano kuhane i dobro prožvakane. Jako je važno dobro prožvakati hranu jer enzimi u slini potiču razgradnju ugljikohidrata.
Dobra je opcija početi obrok, enzimima bogatim, sirovim povrćem. Mahunarke i grahorice treba pravilno kuhati i jednom ili dva puta isprati kako bi se razbili inhibitori proteaze koje ove u sebi sadrže i koje mogu uzrokovati nadimanje ili stvaraju plinove. Sjemenke će postati puno probavljivije ako ih sameljemo.
Probavi možemo pomoći i korištenjem probavnih enzima prije obroka.

 

KOJE SU „TEŠKE“ NAMIRNICE ZA PROBAVU?

Teške namirnice za probavu su šećer, sol, meso, pšenica i rafinirana hrana.

Glijadin je vrsta glutena, bjelančevina koju sadrži pšenica i koja pogoršava probavne probleme.
Svaka treća osoba testirana na preosjetljivost na hranu proizvodi antitjela protiv glijadina.
Međutim što je zdraviji probavni sustav manja je mogućnost prodora glijadina u krvotok a time i rekcija na preosjetljivost. Najteža vrsta reakcije je celijaklija, alergija na gluten u pšenici, raži, ječmu i zobi.
Većina ljudi sa netolerancijom žitarica reagira uglavnom na glijadin kojeg nema u zobi a samo manji dio na gluten.
Bjelančevine se razgrađuju u želucu uz pomoć želučane kiseline betain hidrokliorida. Prevelika količina želučane kiseline može se povezati s prikrivenim alergijama na hranu ili prekomjernom konzumacijom mesa i mliječnih proizvoda.
Žgaravica koja se javlja zbog prevelikog lučenja želučane kiseline i njenog ulaska u jednjak često se liječi inhibitorima protonske pumpe čime se smanjuje lučenje želučane kiseline.
Bez dovoljno želučane kiseline ne možemo kvalitetno probavljati bjelančevine zato je bolje rješavati problem žgaravice privremeni prekidom unosa mesa i mliječnih proizvoda na određeno vrijeme. Preporučljivo je i izbaciti iz prehrane namirnice za koje znamo da smo na njih preosjetljivi i uzimati dodatno probavne enzime.

 

PROBAVNI ENZIMI
Probavni enzimi mogu riješiti problem nadutosti i vjetrova koji se javljaju uslijed njihovog nedostatka. Probavni enzimi proteaza ( razgrađuju proteine ), amilaza ( razgrađuje ugljikohidrate ) i lipaza ( razgrađuje masti ) doslovce nam pomažu razgraditi hranu.
Poseban je slučaj mlijeko za čiju razgradnju nam je potreban enzim laktaza.
Probavne enzimeponekad je dovoljno uzimati samo mjesec dana da bi se značajno poboljšala probava.
ALERGIJA I INTOLERANCIJA NA HRANU
Ukoliko probavni enzimi ne riješe Vaš problem moguće je da se radi o prikrivenoj, odnosno odgođenoj alergiji.
Neke namirnice ne uzrokuju direktne simptome nakon konzumiranja jer uključuju imunoglobulin tipa G. IgG ne izaziva odmah vidljive simptome i može prouzročiti niz ozbiljnih zdravstvenih tegoba poput sindroma iritabilnog crijeva, migrenu, umor, astmu, artitis i dr.
U takvim slučajevima potrebno je napraviti alergološke testove ili test intolerancije na hranu . Nakon toga hranu na koju ste alergični potpuno izbacite iz prehrane i dajte probavnom sustavu priliku da se oporavi.
IgG antitjela umiru i moguće je da ako četiri mjeseca strogo izbjegavate hranu na koju ste intolerantni i ne provocirate stvaranje IgG-a, Vaš obrambeni sustav vratit će se u normalu i velika je vjerovatnost da vam problematične namirnice više neće stvarati problem u umjerenim količinama. Nakon četiri mjeseca postupno uvodite „zabranjene“ namirnice, svaka dva-tri dana po jednu i pratite reakciju i eventualnu ponovnu pojavu nekih od starih simptoma.
Naravno, pretpostavka je da u periodu od navedena četiri mjeseca potpuno zaliječite želudac i crijeva.
Ove preporuke ne vrijede za IgE alergije koje su nažalost trajne ali rjeđe. Takvu alergiju ćete prepoznati relativno lako jer nije „podmukla“ kao IgG.
Simptomi IgE alergije pojavljuju se u roku od nekoliko minuta do sat vremena nakon jela i izazivaju povraćanje, astmatični napadaj ili ekceme na koži.
OBNOVA PROBAVNOG SUSTAVA – „ČAROBNI“ GLUTAMIN

Probavni enzimi mogu riješiti problem nadutosti i vjetrova koji se javljaju uslijed njihovog nedostatka.

Glutamin nije esencijalna aminokiselina a ipak ga u tijelu ima najviše. Bitan je za probavni sustav, a važan je za naš imunitet i mozak.
Kao što je glukoza gorivo za naše stanice, možemo reći, da je glutamin gorivo za probavni sustav. Probavni sustav radi dan i noć i zahtjeva mnogo goriva. Glutamin na taj način štedi glukozu koja je prijeko potrebna mozgu, srcu i drugim organima.
Ali glutamin nije samo pogonsko gorivo za crijeva, glutamin ih i liječi.
Endotelne stanice unutarnje stijenke probavnog sustava obnavljaju se svaka četiri dana i najvažnija su obrana od infekcije i nastanka alergije na hranu. Alkohol, lijekovi, antibiotici, kofeinski napitci, pržena hrana i namirnice koje su alergeni nagrizaju probavni sustav a glutamin ga liječi i potiče imunitet uključujući životno važne imunosne stanice limfocite i makrofage.
Za brz oporavak nakon infekcije, kure antibiotika ili previše alkohola i kave preporuča se 5-10 g glutamina dnevno. Najbolje ga je uzeti navečer prije spavanja ili ujutro natašte uz čašu vode. Toplina uništava glutamin pa ga ne uzimajte s vrućim napitcima.
„HUMANE“ BAKTERIJE U CRIJEVIMA

Glutamin nije samo pogonsko gorivo za crijeva, glutamin ih i liječi.

U našem tijelu nalazi se više bakterija nego živih stanica. U zdravom probavnom sustavu „dobre“ bakterije se razmnožavaju, a u nezdravom umiru.
Da bi popravili i održali zdrav probavni sustav potrebno je obnavljati ga probioticima – „humanim“ bakterijama acidofilom i bifidusom.
Možemo ih naći u jogurtima koji ih sadrže. Probiotici nisu dobri samo za probavu nego i za obrambeni sustav te ukupno zdravlje. Korisne bakterije sprečavaju proljev i obnavljaju crijevnu floru posebice nakon uzimanja antibiotika.
Promjena sastava probavnih bakterija vrlo vjerojatno pridonosi naglom rastu alergija i autoimunih bolesti.

Nakon što uspostavimo pravu ravnotežu u crijevima održavati ćemo je pravom hranom. Naše korisne bakterije traže od nas prehranu bogatu vlaknima koja se nalaze u svježem voću, povrću i žitaricama.
Stres također može poremetiti ravnotežu u probavnom sustavu u korist patogenih bakterija poput E.coli i streptokoka, a na štetu korisnih bakterija Lactobacilusa i Bifidobacteria koje rastu sporije. Postoje i neke studije koje su pokazale da „humane“ bakterije mogu spriječiti rak debelog crijeva.
„Hrana“ za naše bakterije su prebiotici. Najpoznatiji prebiotici su oligosaharidi, „rezistentni škrob“ koji prolazi kroz želudac i može se razgraditi jedino u crijevima, zatim flavonoidi i lignani koji se nalaze u povrću, mahunarkama i sjemenkama. U namirnice bogate prebioticima ubrajaju se cikorija, artičoke i sojino zrno.
Probiotici se mogu naći i u dodacima prehrani frukto-oligosaharidima koji se mogu naći pod kraticom FOS.
ZAKLJUČAK
Iz svega navedenog možemo zaključiti da uz pažljiviju prehranu i birane dodatke možemo sami utjecati na poboljšanje zdravlja našeg probavnog sustava.

Posebno naglašavamo četiri osnovna elementa koji pridonose zdravlju i održavanju probavnog sustava:
– Izbjegavanje alergene hrane i konzumacija „dobre“ hrane
– Uzimanje glutamina
– Uzimanje probavnih enzima
– Uzimanje probiotika i prebiotika

 

 

PREPORUKE ZA BOLJU PROBAVU

Jedite mnogo sirovog povrća, voća i ribe, a manje hrane pržene u dubokoj masnoći, pšenice, kave i alkohola.

Ukoliko imate problema s probavom pridržavajte se ovih jednostavnih preporuka u slijedećih mjesec dana i sami osjetite razliku:
– U idealnom slučaju provjerite na koju hranu ste alergični i izbacite je iz prehrane na četiri mjeseca
– Ako niste u mogućnosti obaviti testove alergije na hranu izbacite iz prehrane ili smanjite unos pšenice, mlijeka, kvasca u pivu i kruhu
– Jedite mnogo sirovog povrća, voća i ribe, a manje hrane pržene u dubokoj masnoći, pšenice, kave i alkohola
– Započnite obrok salatom ili nečim sirovim bogatim probavnim enzimima
– Jedite integralne, nerafinirane namirnice koje prirodno sadrže tvari potrebne za njihovu probavu
– Dobro žvačite hranu i ne jedite kad ste pod stresom
– Voće koje lako fermentira jedite između obroka a nikako kao desert poslije obroka bogatog bjelančevinama
– Prije spavanja uzmite žličicu glutamina za oporavak probavnog sustava
– Uz svaki obrok uzmite probavne enzime
– Potaknite crijeva korisnim bakterijama Acidophilus i Bifidobacteria uz dovoljno prebiotika
– Popijte osam čaša vode dnevno

 

 

Literatura:
• Roko Živković : Dijetoterapija
• Patrick Holford: The 10 Secrets of 100% Healthy People

Trackbacks and pingbacks

No trackback or pingback available for this article.

Odgovori